+45 5193 3162 dan.rohde@valpro.dk

Har du nogensinde overvejet, hvor meget I egentlig tjener på jeres Indkøb? Hvor meget Indkøb bidrager til bundlinjen – og hvor meget Indkøb bidrager til jeres langsigtede strategiske mål? For slet ikke at nævne, hvor godt I som virksomhed performer i forhold til jeres konkurrenter? Det handler om at sikre den bedste risikoafdækning, de største besparelser, de bedste betingelser og de mest solide kontrakter.

Indkøb handler i mange virksomheder om at skaffe varer hjem til tiden – og hvis prisen er fornuftig og samarbejdet uden for meget bøvl, er alt godt. Men hvad nu, hvis det kunne være meget bedre? Hvad nu hvis I let kunne spare 5-20% på bundlinjen – og meget mere, hvis I greb det hele lidt anderledes an? Indkøb er en vigtig strategisk kompetence, og bør som sådan spille en central rolle.

Return On Indkøb

Værdiskabelsen i indkøb er vigtig for den strategiske retning i virksomheden, og derfor skal Indkøb blandt andet måles på evnen til at finansiere sig selv – også i perioder med turbulens. Måler du Indkøbs afkast i jeres virksomhed, skal ROI minimum være 4, men helst tættere på 8. Det handler om at afveje faste omkostninger i forhold til besparelser, om at balancere FE med savings.

ROI er et godt sted at starte for at vise, hvad en effektiv indkøbsafdeling og solide strategier for indkøb på tværs af kategorier og leverandører kan gøre for virksomheden og konkurrenceevnen.

Indkøb uden sammenhæng

Eksperter peger på, at indkøb i mange virksomheder er en ren operationel funktion, hvor der alene fokuseres på pris og næste indkøb uden sammenhæng med den øvrige virksomhed og her ikke mindst de strategiske mål. Man glemmer (eller overser), at indkøb kan skabe reel værdi. Ikke kun i selve indkøbet, men faktisk i hele værdikæden.

Tidligere producerede de fleste virksomheder selv op til 3/4 og indkøbte så resten. I dag er det omvendt, og den største værditilvækst skabes eksternt. Alligevel mangler indkøb større fokus på netop den eksterne værdiskabelse, og virksomheden går dermed glip af meget store værdier.

Fra brandmand til meterolog

Derfor skal der stilles helt andre krav til Indkøb – og ledelsen skal ændre sit fokus på, hvad Indkøb kan og bør bidrage med. Det kræver, at ledelsen afsætter ressourcer og samtidig prioriterer en faglig opkvalificering af indkøbsfunktionen, så den indkøbsansvarlige går fra brandmand til meterolog. Fra brandslukning til forecasting og fra indkøb til strategisk sourcing.

Udover flere ressourcer kræver det desuden centralisering af Indkøb samt forståelse for, at det overordnede mål ikke længere kun handler om at presse indkøbspriserne, men om at skabe gevinster på tværs af alle forretningsområder. Et mere tværorganisatorisk og strategisk sigte.